الاثنين، 9 أبريل، 2012

شقرا وشعرها شقراوى


 لكل مجتمع عاداته و قوانينه التى يفرضها على ابناءه، و ما أكثرهم عندنا. هنا، يعتلى الكل برج عال ولا يكفوا عن إصدار الاحكام على هذا وذاك. فنجد الكل يضع معايير للأدب وللأخلاق وللجمال، كل حسب وجهة نظره. هنا، نحدد معايير الجمال وفقا لملامح الوجه أولا ثم تأتى بنية الجسد. قد ترفض احداهن عريسا لان ملامح وجهه غير مريحه، و قد تهرب احداهن من رجل لانه بكرش، وكثيرا لا يعير احدهم اهتماما من أساسه للبنوته القلبوظة.


 لكل مجتمع قاموس تعريفاته الخاص. هنا، نحن نتقبل زيادة الوزن وراضيات بحالنا. ولم تقع تحت يدى أخبار عن انتحار فتاة مصرية بسبب زيادة الوزن. لكن فى مجتمات أخرى الوضع يختلف كثيرا. فى أمريكا تحاول الكثيرات الانتحار لانهن لا يستطعن التخلص من الوزن الزائد وعندما تفشل المحاولات يعشن تحت ضغط نفسى يتسبب فى الشراهة فى تناول الاطعمة.


 هذه ليست مقالة علمية، هذه المقدمه لازمة لعرض وجهة نظر. لماذا تحب الفتيات الاجنبيات مصر؟ الاجابه - من وجهة نظرى - لانهن يشعرن بأنهن جميلات هنا. الحمد لله على كل شىء لكن الله خصص لكل شعب ملامح معينة، ونصيبنا اننا مش شقراوات!
طبيعة الانسان أنه يحب المكان الذى يشعر فيه بأنه محبوب و مميز و جميل. تلك الفتاة التى تعانى من تجاهل الفتيان إياها فى مجتمعها بتلاقى عليها أمم هنا. تلك الفتاة التى حاولت ان تغير من شكلها بكل الطرق الممكنة علها تجذب اهتمام أحدهم هناك، دون أن تفعل أى مجهود يذكر بتوقع بالدستة هنا.


 ولأن المجتمع الغربى قاسى جدا عندما يتعلق الامر بالوزن، فتلك الفتاه - هنا - مش تخينه على الاطلاق. ولأنها شقراء و لها أعين زرقاء أو خضراء أو أى لون مفيش منه عندنا فهى جميلة و رشيقة و مثيرة و لا تعانى من أى زيادة فى الوزن على الاطلاق. بذمة حضرتك ده مجتمع ميتحبش؟!


رغم ذلك، ليس كل الفتيات الاجنبيات يعجبهن هذا الحال. يفرحن فى البداية فقط و قد يفكرن بالارتباط بمصرى ولكن بعد فترة يدركن أنها نظرة سطحية للامور، نظرة سطحية للفتاة. لا يجدن ما يرضى عقولهن، لا يجدن أنهن محبوبات لشخصياتهن أو تفكيرهن ولذلك  - المحترمات منهن - معادوش بيدوا أمان للرجاله اللى هنا و حطوا خيبيتهم على خيبيتنا.

هناك 3 تعليقات:

  1. عبد الرحمن محمود ( العلم قوة عشان تكوني عرفاني :D )14 يونيو، 2012 11:31 ص

    ههههههههههههههههههههه مشكلة السطحية دي موجودة عند الطرفين الرجالة برضه شايفين ان معظم البنات سطحية مفيش نقطة تلاقي بس انا على فكرة شايف إن عندنا في مصر بنهتم بالوزن والشكل اكتر من هناك وبالذات هنا الشكل هناك ساعات الحب هو اللي بيأثر بدليل اني شوفت ناس متجوزة رجالة شكلهم عجيب بالنسبة لشكلها هي يعني وده مش اعتراض على خلقة ربنا حاشا لله بس ده تقييم بالمعايير المطروحة وبالنسبة برضه في رجالة بتجوز بنات مش يعني حلوين اوي عندك مثال مارك زايكنبرج وانا شايف برضه ان في هناك ليهم مقاييس للمثيرة والجذاب مختلفة عننا ليها علاقة فعلاً بالبشرة والنحافة بس في نفس الوقت مهما كانت جميلة الواحد بيزهق من السطحية

    ردحذف
  2. طيب بما اني قريت الموضوع ...وكان نفسي الاقيه مطول اكتر من كده ويبقي فيه معلومات اكتر وتحديد للنقاط ....
    فتعالي اقترح عليكي انا الاول ايه النقاط المؤثرة في الموضوع ....واساسا اساسا ...ايه الموضوع ....
    احنا بنتكلم عن ايه معايير الجمال في المجتمع المصري ...بين الطرفين الذكر والانثي ....وعلاقاتهم باساس الاختيار وبالعلاقات والميل بين الجنسين ...

    يعني لو فرغنا الموضوع لاركان ....هنلاقي الاركان كالتالي ....

    1- المجتمع المصري مقارنة بالمجتمعات الاخري خصوصا الاوروبية
    والامريكية المصدر الاساسي والمورد الطبيعي لاي شقراء ....

    2- الفوارق الجوهرية النفسية والشكلية والعقلية والجسدية بين ادم وحواء .....

    3- مفهوم الجمال عموما ....والانماط المتداولة لمفهوم الجمال حاليا في المجتمع المصري بين الطرفين ....

    4- الاختيار بين الجنسين ...ومدي ارتباطه بالجمال ...

    5- تشوه المعايير والمقاييس في المجتمع المصري ....ورصد تحولات مفهوم الجمال عبر الزمن ....

    6- المؤثرات الاجتماعية والنفسية والاقتصادية والاعلامية وما غير ذلك من مؤثرات فعالة في تكوين وتوجيه او تشويه المفاهيم الجمالية ...

    ها ....قولتي ايه ....نكمل ولا تحبي تضيفي او تعدلي او تحذفي امر ما معترضة عليه ....

    ردحذف
    الردود
    1. جميل :)

      التدوينة دى زى ما قلت "هذه ليست مقالة علمية"
      مجرد رصد لظاهرة تعرضن لها صديقاتى الاجنبيات فى مصر
      وكلامهم عن الرجال المصريين بانهم بيعتبروا اى اجنبية جميلة و لو فى اجنبية و مصريه ف نفس المكان الاجنبية تكسب بديهيا لانها الاجمل. تعريف الجمال متدنى. الرجل بطبيعته انسان بصرى والشعر الاشقر او الاحمر ملفت للنظر مليون مره اكتر من الاسود ده لو هنتكلم ف النقطة دى بس.

      الموضوع مش محتاج تعقيد
      من واقع شوفته و عاشه صديقاتى الاجنبيات
      امرأة شقراء = جميلة الجميلات

      شكرا ع وقتك و اهتمامك :)

      حذف

speak out your mind

حدث خطأ في هذه الأداة